Voorbereiding

OVERLAND VAN ANTWERPEN NAAR DELHI VIA KATHMANDU MET DE MOTORFIETS

Voorbereiding

Hoe begin je aan een dergelijke onderneming? Vooreerst hebben we ons licht eens opgestoken op internet. Wat blijkt, we zijn absoluut niet de eersten die iets dergelijks proberen. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen reeds een dergelijke tocht hebben ondernomen en die dan ook nog op internet hebben gepost. Hier hebben we bangelijk veel informatie kunnen halen en gebruiken

ROUTE

Het eerste punt van de feitelijke voorbereiding is de route vastleggen. We willen NIET rijden langs platgeplaveide banen, saaie autosnelwegen, toeristische badplaatsen, platgelopen toeristische uitmelkplaatsen, enz. We willen WEL interessante plaatsen zien die iets te vertellen hebben, interessante mensen ontmoeten, mooie bochtige "scenic" routes rijden. We beginnen met de aanschaf van kaarten van de landen welke we gaan doorkruisen bij de STANDAARD REISBOEKHANDEL op de Meirbrug te ANTWERPEN.

Verder zijn we beiden in het bezit van een GARMIN GPS. Ikzelf heb nog een "antieke" 2610 (in mijn ogen nog steeds één van de beste, ook in vergelijking met de nieuwste toestellen) en den Ed heeft de ZUMO 55O.

Gezien van de landen welke we doorkruisen niet al te veel digitale kaarten te krijgen zijn bij GARMIN gaan we verder op zoek.

Als tweede vinden we de OPEN STREET MAPS. Dit is een volledig gratis digitale kaart. Ze is gebaseerd op het feit dat iedereen deze kaart kan aanpassen en kan updaten. In vele landen zijn er enthousiastelingen welke de kaart op een dergelijke manier hebben aangepast zodat ze de vergelijking met de GARMIN NAVIGATOR kaarten kan doorstaan. Met dit verschil dat ook landen waar zo goed als geen digitale kaarten voor beschikbaar zijn nu ook digitaal kunnen bekeken worden. Dit soms zelfs met een vrij groot detail. Zo zijn bepaalde steden in Pakistan vrijwel tot op straatniveau beschikbaar.

We vinden als eerste de SMELLYBIKER'S WANDERLUST WORLDMAP. Dit betreft een wereldkaart gebaseerd op de worldmap van GARMIN. Deze digitale kaart is echter wel routeerbaar (de laatste versie van GARMIN blijkbaar ook) maar heeft meer details als de wereldkaart van GARMIN. Dit omdat wereldreizigers er allerlei gegevens hebben op gezet welke interessant kunnen zijn. Deze digitale kaart is niet gratis want je dient een premie van 50 dollar te betalen. Hiervoor krijg je 12 maanden tijd waarin je onbeperkt mag downloaden en updates gebruiken.

Met voorgaande en Google maps hebben we een voorlopige en ten allen tijde aanpasbare route op poten gezet. Meer details over de route vind je in het tabblad ROUTE.

MOTOREN

Ook van groot belang was een geschikte motor vinden om deze trip te doen. Na lang wikken en wegen hebben we beslist om de BMW GS 1150 te nemen. We gingen er vanuit dat we best beiden met dezelfde motor gingen. Dit om het gesleur met wisselstukken te beperken en ook om te voorkomen dat we technische kennis moeten hebben van 2 motoren.

De 1150 GS leek ons geschikt omdat het een comfortabele motor is waarmee je makkellijk en comfortabel zowel snel op goede weg kan rijden als traag op slechte tot zeer slechte weg. Ook een streepje OFFROAD is niet onmogelijk met deze motor. De techniek is nog vrij simpel en de electronica is nog redelijk beperkt.

We hebben uiteindelijk beiden een geschikte motor gevonden in DUITSLAND en deze ingevoerd in BELGIE. Ikzelf heb een 115O GS ADVENTURE van 2004 en den Ed heeft een 1150 GS van 2002 op de kop getikt. Beide motoren waren bij aankoop al zeer kompleet uitgerust. Voor meer details verwijs ik naar het tabblad MOTOREN.

RIJTECHNIEK

Gezien geen van ons beiden vertrouwd is met het rijden OFFROAD, en we mogelijk wel in delicate situaties kunnen terechtkomen, hebben we besloten om een cursus ALLROADrijden te volgen. We hebben ons ingeschreven bij Goedmotorrijden voor de cursus ALLROADRIJDEN.

De cursus werd gegeven door Paul, een doorwinterde motorrijder die het ook nog goed kan uitleggen en nog beter kan rijden. Hij heeft ons de technieken bijgebracht om op vele differente ondergronden te rijden. Het was een zeer leuke en leerrijke dag die we aan ieder kunnen aanraden. (En neen, we hebben er geen aandelen).

CARNET

Om te vermijden dat we IRAN, PAKISTAN, INDIA en NEPAL niet binnenmogen met onze motorfietsen (of een zeer hoge som moeten betalen) moeten we een CARNET DE PASSAGE hebben. Dit betreft in feite een toldoorgangsboekje. Simpel gezegd komt het hierop neer. Je geeft in ruil voor het CARNET een borgsom aan een organisatie. Bij binnen en buiten rijden van een land wordt het CARNET afgestempeld. Bij thuiskomst ga je met je moto naar de douane en laat het CARNET nogmaals afstempelen. Vervolgens stuur je het CARNET naar de organisatie en je krijgt je borgsom terug.

Als er één stempel ontbreekt heb je een probleem. Dan wordt de borg door de organisatie bijgehouden om eventuele claims van het land dat de stempel niet gezet heeft te voldoen.

Het lijkt vrij simpel, en is het in feite ook, maar !! Er zijn bij ons weten 2 organisaties die het CARNET uitreiken. In BELGIE de RACB (ROYALE AUTOMOBILE CLUB of BELGIUM) en in DUITSLAND de ADAC. Vermits we belgen zijn eerst geïnformeerd bij de RACB. Hier moet de borgsom vergezeld zijn van een bankwaarborg. Verder vragen zij ook nog een solitaire borgstelling. Tot daar OK, maar dan naar de bank. Een bankwaarborg wordt enkel gegeven als je een lening afsluit. Dit was voor ons een brug te ver en we zijn dan maar eens gaan horen bij ADAC.

Daar is het blijkbaar veel simpeler. Je dient hier een vastgesteld bedrag als borg te storten (was bij RACB afhankelijk van de waarde van de motorfiets en voor IRAN principieel de nominale waarde van de motorfiets).

Bij ADAC dienden wij dus de borg te betalen (3000 €  voor een motorfiets met waarde minder dan 15000 €) administratiekosten (160 € - korting van 100 € als je lid bent van een automobielclub (raad eens waar wij lid van zijn)) en nog 3,5 € voor de aangetekende zending.

MEDICATIE en INENTINGEN

Gezien het soort van landen waar we heen gaan is het belangrijk de nodige inentingen en medicatie te voorzien. Na informatie te hebben ingewonnen besluiten we volgende inentingen te laten zetten of te controleren of we nog immuun zijn:

HEPATITIS A en B

BUIKTYPHUS

TETANUS - DIFTERIE

Volgende Medicatie moeten we zeker meenemen omdat we ook malariagebieden doorkomen:

LARIAM of andere antimalaria pillen

We hebben besloten ons niet te laten inenten voor ARIES (hondsdolheid) omdat we meestal toch in motorpak en botten zullenrondlopen.

VISA

Voor de volgende landen hebben we een visa nodig. TURKIJE - IRAN - PAKISTAN - INDIA en NEPAL. Na wat opzoekingswerk blijkt dat visa voor TURKIJE simpel aan de grensovergang kan verkregen worden. Ook Visa voor NEPAL blijkt aan de grensovergangen zonder probleem beschikbaar.

Dan hebben we nog de 3 andere landen. Blijkt dat je zowel voor IRAN als PAKISTAN een LETTER OF INVITATION (LOI) zou nodig hebben. Dit is een soort uitnodiging/bevestiging van een hotel, familie, reisbureau in het land van bestemming welke bevestigen dat je bij hen geboekt hebt. Ook eventuele geboekte vliegtickets dienen getoond te worden.

IRAN: Voor IRAN heb je volgens de website geen LOI nodig, enkel inwoners van PAKISTAN, IRAK en AFGHANISTAN benodigen de LOI. Voor de zekerheid neem ik telefonisch contact op met de ambassade in BRUSSEL. Na een moeilijk gesprek (zeer gebrekkig Engels) ben ik overtuigd dat geen LOI nodig is. Ik dus naar de ambassade van IRAN met de nodige documenten. Het eerste wat die kikker achter den toog vraagt: "WHERE IS YOUR LOI?". Weer een hele uitleg en uiteindelijk aanvaard hij mijn aanvraag. Voor ik de VISA kan krijgen wordt de aanvraag naar IRAN, Ministery of Foreign Affairs verstuurd voor authorisatie. Men zal mij bellen als het in orde is. Ondertussen zijn we 4 weken verder, natuurlijk nog niets gehoord. Als ik bel naar de ambassade hoort men het in Keulen donderen. Enfin, den Ed heeft het op de andere manier gedaan.

Hij heeft via de reisorganisatie (TOURANZAMIN) een authorisatiecode gevraagd (kostprijs 35 €). Na een 14-tal dagen heeft hij deze verkegen en is naar de ambassade gegaan.

Je vraagt die aan door online een aanvraag met je gegevens in te vullen. Je ontvangt dan een uitnodiging om 35 € te betalen. Touranzamin doet de aanvraag voor de authorisatiecode aan het Ministery of Foreign Affairs (Wat in mijn geval dus de ambassade zou moeten gedaan hebben???). Wanneer ze de authorisathiecode krijgen sturen ze je een mail met de code en dezelfde mail sturen ze naar de ambassade van je keuze. Dit is dus in feite de LOI.

Ed heeft zijn VISA daarna zonder probleem binnen de week gekregen. VISA kost hier 60 €.

Ondertussen heb ik maar hetzelfde gedaan om niet in tijdnood te geraken met de VISA en om te vermijden dat ik hem in TURKIJE moet aanvragen.

PAKISTAN: Hier heb je dus wel een LOI voor nodig. Probleem is dat we niemand kennen in PAKISTAN. Er is blijkbaar ook geen soortgelijke organisatie als TOURANZAMIN. We hebben dan maar onze stoute schoenen aangetrokken en op goed geluk een hotel in PAKISTAN gemaild (Bloom Star Hotel in Quetta, via verscheidene reisverhalen blijkt dit een goede plaats om in Quetta te verblijven). Na wat over en weer gemail (waarin wij hen dienen te verzekeren dat we zeker aldaar komen slapen) hebben deze ons vrijblijvend een LOI gemaild (ze vragen enkel van lederen portefeuille mee te brengen van ergens onderweg). Met deze mail en de nodige aanvragen naar de ambassade. Wonder boven wonder, het duurt 2 dagen, kost 28 €, en onze VISA voor pakistan is OK. Bij het afhalen van de VISA kregen we wel de mededeling dat we rekening moeten houden dat grenzen gesloten kunnen zijn, er bommengevaar is en dat de VISA op onze eigen verantwoordelijkheid worden afgeleverd.

INDIA: Er blijkt in ANTWERPEN, Vestingstraat 62 een bureau te zijn waar  je de VISA voor INDIA kan aanvragen. Ondertussen weten we dat VISA voor INDIA nog maar 3 maanden geldig is (voorheen 6). Het is een multiple Entry VISA maar tussen 2 Entry's moet een periode van minimum 2 maanden zitten. Wij blijven echter beduidend minder lang in NEPAL voor we INDIA terug binnenvallen. Blijkt op zich geen probleem te zijn. We moeten in KATHMANDU naar de ambassade van INDIA en daar een stempel vragen. Dan zouden we zonder probleem terug in INDIA geraken binnen die periode van 2 maand. VISA is ondertussen aangevraagd, duurt ongeveer 15 dagen en kost 71 € (50 voor de visa en 20 administratiekosten voor het bureau in ANTWERPEN)

VEILIGHEID

Op onze weg komen we door een paar streken waar terroristen, drugsbendes, en ander gespuis nogal welig tieren. Het betreft hier dan voornamelijk de regio BALLUCHISTAN in IRAN en PAKISTAN. Het blijkt dat je momenteel vanaf BAM (IRAN) tot LAHORE (PAKISTAN) zowieso een escorte krijgt. Deze kiezen ook de route welke je dient te rijden. Met andere woorden, in PAKISTAN kunnen we zelf niet kiezen hoe we rijden. Enfin, we zullen wel zien.

GELD

We moeten er absoluut rekening mee houden dat in IRAN geen enkele mogelijkheid is om aan geld te geraken. We moeten er dus voor zorgen dat we voldoende cash bijhebben (en houden) om IRAN door te raken. In de andere landen zou aan geld raken geen probleem mogen zijn.

UITRUSTING

Wat betreft de uitrusting hebben we lang getwijfeld of we al dan niet een tent gaan meesleuren. Uiteindelijik hebben we beslist dat we dat dan toch maar gaan doen. Het zou af en toe misschien wel eens praktisch kunnen zijn. Voor de verdere uitrusting verwijzen we naar de tab "packlist".

SHIPPING

Nog één probleem dient opgelost. Wij komen vanuit DELHI terug met vlieger. Onze motorfietsen MOETEN terug komen (BORG CARNET!!!!) met den boot ofwel met het vliegtuig. Dit wordt ofwel nog opgelost voor vertrek ofwel moeten we terplaatse in DELHI de geschikte Shippingpartner vinden om de motoren terug te brengen. We zijn in het bezit van enkele adressen waar we terecht zouden kunnen. Wordt vervolgd.

We hebben ondertussen in BELGIE een geschikte shippingpartner gevonden welke ervoor gaat zorgen dat onze brommerkes met den boot terug in Belgenland geraken. Betreft de firma UTI.

VERZEKERING

We hebben beiden reeds een reisbijstandverzekering van ETHIAS. We hebben contact genomen met ETHIAS en blijkt dat deze reisbijstandsverzekering mondiaal is voor personen. Voor de voertuigen is de bijstand beperkt tot geografisch Europa. Met andere woorden indien we met onze brommers iets tegenkomen in Iran kunnen we zelf zorgen voor de repatriëring van onze brommers. We hebben hier ook bij andere verzekeringen voor gehoord maar blijkt dat dit overal zo is. Je kan wel verzekeringen afsluiten maar de prijs hiervan is niet realistisch voor ons.

Wat betreft de reisbijstand van ETHIAS hebben wij deze geupgrade naar de "privilege" wat voornamelijk inhoud dat de gedekte kosten (personen) nu mogen oplopen tot 75.000 € ipv 15.000 €. We moeten ook nog bijkomend één maand extra betalen omdat de Assistance van Ethias max. 3 maand opeenvolgend dekt in het buitenland.

Wat betreft BA voor de motorfietsen zijn we met de reguliere verzekering in orde tot en met IRAN. Daarna wordt aangeraden om telkens aan de grens een tijdelijke verzekering af te sluiten.

COMMUNICATIE

We hebben beiden onze GSM bij. Maar gezien we hoofdzakelijk op de motorfiets zitten leek het ons interessant om ook al rijdend eens iets te kunnen zeggen. Er zijn momenteel universele Bluetoothsystemen op de markt die ook toelaten om onderling te communiceren. Je bevestigt het systeem aan de buitenzijde van de helm, installeert de microfoon en oortjes, pairt beide toestellen en kunt met elkaar praten.

Wij hebben gekozen voor het systeem INTERPHONE F4. Het is vrij compact, komt vrij goed uit de reviews, is waterdicht, en heeft een reikwijdte van 500 meter. Qua autonomie scoort het ook zeer goed.

Je kan er ook een GSM - GPS - MP3 en andere Bluetooth compatibele toestellen op aansluiten.

Dit zijn, denk ik, zowat de voornaamse zaken ivm de voorbereiding. Er komen uiteraard nog allerlei kleine zaken bij maar die kunnen we hier niet allemaal vermelden. We kunnen dus bijna vertrekken.